Tuffa

Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Camilla Anderholm - 3 juni 2013 18:21

Det är helt sjukt ... Nu är vi inne på fjortonde veckan för Calle, det går galet snabbt ... på flera sätt   killen drar iväg både på längden och tvären och i vikten,.


Ett hastkort fick det bli sent på söndagskvällen.

Fru U fotar som vanligt ( tack & lov)

 


Ja, ni ser ju själva va  ... Nu börjar det visst bli lite långben över honom. Men jag tycker han växer ganska så jämt ännu ... rumpan har inte riktigt börjat dra iväg upp mot skyn   men det är nog inte långt borta nu, vikten ligger förnärvarande på 17,6 kilo .... jag får nästan skrämselhicka varje gång jag ska väga det lilla livet ... Jag har ju inte så många valpar jag kan jämnföra med och alla individer är olika, det vet jag ... Men, jag skulle kanske önska att han kanske inte ökar så mycket mer just nu utan att han planar ut det något iallafall, tjock är han INTE kan jag lova.... Snarare tvärtom, så inte vet då jag vad det är som väger på honom ??!!

För er som har fB så är det gamla bilder ni får se idag.


Är jag inte söt så säg   


 

Det blir lite så eftersom jag jobbar hela dagarna och det är hussen som är hemma dagtid då det mesta händer, jag tror inte jag törs be honom att även släpa runt på en tung systemkamera och dessutom krypa runt på knä för att fånga dagen i bilder åt mig. Jag tror han har fullt upp ändå   

Kliff har väl aldrig varit så välkammad som han är just nu, vilket så klart beror på att Calle behöver vänja sig vid både borste och bad. Jag tycker det är jätteviktigt att våra hundar accepterar all form av päls/klovård, och ännu så länge har vi inte haft någon som har trilskats vid det. Enligt hussen så går det jättebra att få klorna klipta och filade och borstning ser jag ju själv att han gör stora framsteg med, för någon vecka sedan var det ett väldigt tuggande på borsten, nu somnar han till och med då man borstar honom ... det gillar jag.

Förra veckan kom jag på att det här med tand-tittning är något vi helt har glömt av .. även solen har fläckar   

däremot är han jätteduktig på stå ... åtminstone här hemma, men jag kör även med stå-övningar då vi är ute och jag tycker han är i princip lika duktig då, det vi gör nu är att dra ut lite på tiden innan man får sig en gotta. Nu ska vi börja lite smått med tandvisning också så är han väl klar lagom till premiären som förmodligen blir i Byske ... Hujeda mig !!!  Calle kommer göra sin debut i ringen i värsta garderobsåldern ... men det är bara att gilla läget, vi får ta det som träning om inte annat.

Herr U (valpvakt) & Calle.


 


Sin första långresa har Calle redan gjort, och bilresan ner till Vikbolandet hade jag fasat för lite, det är aningens långt med en busig liten kille, men den skötte Calle med bravur, det var inga som helst problem att åka så långt som vi gjorde, det tog nog allt som allt nästan 8 timmar med alla stopp och det kan ju faktiskt få även den mest skötsamme och erfarne bilåkaren att klia i kroppen, men han var som en liten filbunke där på sin plats. För egen kupe´ hade minsann Fru U gjort till Calle, ni skulle sett hur hon styrt till det för honom. Jag kan ju säga som så att om ni bara visste hur det går att styra till det i en XC 70, hon är makalös hon ... rena magikern faktiskt, och Calle han hade det så bra så.

Nu var ju Calle för liten att få följa med in på själva utställningen så lördagen tillbringades med valpvakten som hade god assistans av Anders Rydgren och tre paranta bernerdamer ... Tydligen var min oro för hur nu detta skulle gå helt obefogad, för "liten" hade visst skött sig exemplariskt. A´phu ... jag vet ju vilket litet busfrö jag har så nog var jag lite skakig om bena då jag lämna över Calle där på lördagsmorgonen   . Men det var ju helt obefogat.

 


Lite turistande hann vi med då vi åkte ned redan på torsdag eftermiddag, fredagen åkte vi in till Söderköping och gick efter Göta kanal tills vi kom till Smultronstället.

  

Glass i stora lass beställdes in och vovvarna fick varsin de också. Calle fick sin första mjukglass som han verkligen uppskattade. Han åt med hela kroppen och luktade vanilj hela helgen efter det.

Mums.

 


Gott

 

     

Aston var lite rolig där ... han visste inte riktigt om han tordes ta sig en slick då glassen stod på bordet, men eftersom ingen sa nått vid den första trevande slicken lät han sig väl smakas.

Busbullen.

 


De som befann sig på Smultronstället denna fredag i maj ... fick nog vara med om något de sent kommer glömma !!! ... en helt hysteriskt rädd Camilla .. vad finns på en uteservering på sommaren ?????  Aha ... FÅGLAR !!!!  Ni ska veta att jag verkligen gick emot alla mina egna principer då jag intog denna uterservering, för det är något jag i normala fall aldrig utsätter mig för. Jag vet ju vad som händer, det kommer alltid fåglar ... men man vill ju inte vara proppen i röret liksom   så jag bänkade mig på en stol, längst in mot en vägg .... Bigg misstake .... det var ju det sämsta jag kunnat göra, för då fåglarna kom, fanns det liksom ingen plats för mig att ta vägen, varpå jag gapar och skriker rakt ut,så jag tror de hörde det över precis hela stan, tårarna sprutar ur ögonen som det kan göra på Lille Skutt i Bamse. Alltså, jag förstår ju vilken syn det var att se mig  men men ... utom min kontroll.

Tjejerna som jobbade kom springande och föste mig in i ett rum och frågade lite försiktigt om jag inte hade funderat på att söka hjälp för min rädsla. Hm ... Nä, och gud vet om jag någonsin kommer göra det??? !!!

     

Han har en förmåga att se så oskyldig ut på bild vårat lilla charmtroll, men oj oj .. så är det inte   det är full fart och han vet vad han vill.

Vi är i det stadiet där vi försöker få Calle att förstå hur det fungerar i våran familj för att alla ska ha det bra och må så bra som vi bara kan göra, och ta mig tusan så har det börjat gå upp för honom vad det är som gäller.

Det är stor skillnad på bara en vecka detta med bitandet, Calle är en jättemysig kille som vill gosa precis hur mycket som helst, han vill vara nära, helst innanför skinnet på oss ... kruxet har ju varit att han gärna velat sätta tänderna i oss då, men det är nästan så jag knappt törs säga det, men nu kan det gå riktigt långa stunder utan ett enda litet bett    inte ett enda ikväll faktiskt utan han har bara delat ut blöta pussar, och det tar vi alla gärna emot . Bita i borsten har han som sagt också gjort stora framsteg med och bus i koppel är nästan obefintligt nu, jag accepterar inget som helst bus så länge man har koppel på sig

Är det något vi har lärt oss av våran första kille där vi i princip gjorde alla fel man bara kan göra ... så är det just det, att det beteende man inte vill ha på sin vuxna hund det kan man inte heller acceptera då de är valp. Nu tycker både jag och Johan att Calle är en jätteduktig kille som förstår ganska så bra vad vi menar bara han får en liten påminnelse då och då     


Jaha ja ... och där fick jag skriva om hela inlägget     det gör mig galen, nu är det länge sedan det hände ... så nu tar jag och avrundar här så det inte händer igen.

Får nog ta och göra en till blogg här i veckan, för vi har ju faktiskt äntligen varit och gosat med Lukas valpar, men det får vi ta vid ett annat tillfälle.

Tjing och må så gott ... Det gör vi   

Presentation


Doremis Kliff Ford & Bernerdalens Lord Calvert.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Gästbok

RSS

Besöksstatistik

Betillys Charmiga Tuffa

                                               

Doremis Kliff Ford

                                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards