Tuffa

Direktlänk till inlägg 15 november 2011

Tuffa

Av Camilla Anderholm - 15 november 2011 15:36

Känns lite vemodigt att skriva detta ... men det är ju liksom inga hemligheter att Tuffa är opererad i armbågarna för OCD ... detta gjordes då hon var nio månader ...

Tiden efter operationen kommer jag ihåg som apjobbig !!!!!!!!!!  det som var mest jobbigt var att hålla en unghund stilla på det viset som det krävdes ...

Där och då efter 6 månaders rehabilitering lovade jag mig själv att aldrig göra om denna operation.

 Men så  står vi här nu igen ½!!!!! 


Betillys Charmiga Tuffa

 

Men hur sjutton skulle jag kunna låta bli ???? Det är väl självklart att jag gör precis ALLT som står i MIN makt för att kunna hjälpa våran Fröken Fröjd.

Att man tar på sig ett ansvar då man köper hund ... det är en självklarhet för många ... jag skulle vilja skriva alla, men tyvärr så tror jag inte riktigt att våran värld är så perfekt.

I detta ansvar ligger det tyvärr ibland en hel del jobbiga beslut ... vi kanske står inför ett sådant nu ... jag vet inte riktigt ännu... det får vi veta i mitten på december.

Tuffa


  


I somras såg vi en försämring hos Tuffa ... jag pratade med uppfödaren och fick tipset om att testa något som heter caprofen-injektioner ... inga konstigheter egentligen och många äldre hundar med artros framförallt blir hjälpta av detta ... det är en kur på en spruta i veckan under fyra veckor ... vi hade ju inget att förlora så vi körde detta på Tuffa och såg en klar förbättring efter fjärde sprutan ... återigen så kunde hon hänga med oss då vi var ute på lite längre promenader och hon var pigg och glad.

 

Dessa injektionerna är inget som på något sätt bryter ned hunden utan man kan anvädna denna metod under en längre tid om så skulle behövas ... dessa injektioner räcker olika länge beroende på individen ... vi hade väl hoppats på en längre tid än tre måndader iallafall som det nu gjorde för Tuffas del ... vanligen brukar man räkna med 6 månader .... så för en månad sedan började vi om med injektionerna .. och var klar för en vecka sedan ... Tuffa har nu varit rejält halt ett tag... men vi har ju så klart hoppats att det skulle bli som sist att vi skulle se en klar förbättring efter fjärde sprutan.

     


Men det har liksom inte blitt någon förbättring ... i helgen fick vi ta en ordentlig funderare jag och Johan ... hur gör vi ??????  ska vi göra om operationen ??? För gör vi inte det så finns bara en sak att göra ... för som det är nu kan hon absolut inte ha det.

Så vi bestämde att vi gör om allt igen .... jag skulle aldrig någonsin kunna leva med att vi tagit bort henne utan att ha gjort precis allt i våran makt för att hjälpa Tuffa ... jag lägger inga värderingar i hur andra skulle ha gjort eller har gjort för den delen heller ... vårat beslut är vårat ... alla gör som dom vill ... men vi gör så här nu, och det känns skönt att äntligen ha bestämt oss ... så idag har Tuffa och jag varit iväg på röntgen.

Hon var så duktig så hon röntgades utan lugnande ... hon är väldigt lättsam att ha och göra med så det varinga problem alls.

Jag fick se plåtarna och dom jämnfördes med sist då vi var klara med rehaben ... med tanke på hur illa hon går nu så var jag säker på att det skulle se för jävligt ut ... vilket det inte gjorde faktiskt... det var inteså illa och så mycket nya pålagringar ... jag trodde ju att det gick med blixtens hastighet då dom väl kommit ... men så var  det alltså inte.

Tuffa till vänster & Kliff till höger

       

Det som vetten däremot kunde se var att på ett ställe såg det lite märkligt ut ... han visste dock inte va det berodde på ... antingen var det lösa benbitar igen .. vilket jag verkligen hoppas på  !!!!!!!!!! eller så var där ett område där det inte fanns brosk kvar eller ännu värre inget ben kvar ... men som sagt ... man kan inget veta förrän man gått in och gjort en artroskopi ... som kommer att göras i mitten på nästa månad.

 


Det som känns sjukt bra är att vi inte behöver åka hela vägen ner till Strömsholm denna gång... sedan i somras så görs även denna operation här på vårat djursjukhus ... hur skönt som helst.

Det är vi inte vana vid i denna del av landet ska ni veta... vi blir ju alltid remitterade ner till Strömsholm då det är något utöver det vanliga.

Men som sagt ... nu är det till att hålla tummar och tår och allt vad ni nu kan tänkas hålla för våran Smula ... lösa benbitar måste det vara annars är det inge vidare prognos.

Så här och nu bestämmer jag att det är så !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  CAPICHE !!!!!!!!!!!!!!!!


 
 
anncatrin

anncatrin

15 november 2011 16:52

Klart det är lösa benbitar, finns inte annat på kartan, vi har ju slut snart i hundförrådet, det med omeriterade hundar i ;o) så till våren ska vi heja fram bästa Tuffa i spårskogen, för spåra det kan hon, attans ben som sätter käppar i hjulet!
vi håller alla tummar och tassar för bästa Tuffa, hon är absolut värd en chans till!
// AC

http://anncatrin.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Stina

15 november 2011 17:28

Ja du Camilla...det är ingen rolig historia när ens liv inte mår nå bra... Men jag är som du. Man gör allt (och ibland lite till, men även sånt för att man följer sitt hjärta) för sina älsklingar. Dock är det självklart att det är Ert beslut och vad andra ska/skulle/tycker eller tänker är inte ens att tänka på. Det är inte deras <3 som mår dåligt i benen.
STORT lycka till Tuffa!! Vi håller alla tummar för dig.
Kram till matte och husse

 
Ingen bild

Anneli

15 november 2011 18:03

Usch så tråkigt. Självklart gör man ju allt i sin makt för att ens gryn ska må så bra det går.Jag håller tummar och tår hårt för att Tuffas operation går bra.
Olga skickar en nospuss och lite tjus <3

 
Maria

Maria

15 november 2011 18:37

Tänker då inte ge råd eller tala om för er hur ni ska göra, det är och förblir ERT beslut om er Tuffa... däremot Ska vi hålla tummar o tassar hårt för Tuffa! Kram

http://hem.passagen.se/loveguns

 
Ingen bild

Marie

15 november 2011 20:23

Det är klart att det ska gå bra, det finns inget annat att tänka på. Vi alla håller tummar och tassar. Rocky och hälsar att det fixar Tuffa. // Kram

 
Emelie

Emelie

15 november 2011 20:52

Massor med stöttekramar och håller allt jag har för er!!!

http://finarossinas.bloggplatsen.se

 
Heléne

Heléne

15 november 2011 21:00

Men fy sjutton vad kämpigt för er, självklart får vi hoppas att det är lösa benbitar! Det är klart man gör allt man kan för de små liven, stackars Tuffa och er, det är tur att hon världens bästa matte och husse:-)
Jag hålelr tummarna för den bästa prognosen!
Styrkekramar till er!
Heléne, Smilla & Nitro

http://www.ourworkingfriends.se

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

17 november 2011 09:50

Men fy, så trist att höra att hon inte är ok. Hoppas o håller alla tummar för att allt går bra!
Kramar o nospussar!

http://www.troyatyra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Anderholm - 6 mars 2014 18:54

  Bernerdalens Lord Calvert Calle. HD A ED O Foto: AC Uppfeldt.    Calle ...våran fartkula - tryckkokare -goseknopp- killen som älskar livet !!!!  detta är bara en väldigt liten beskrivning av våra jättebaby, för det är precis vad han ...

Av Camilla Anderholm - 2 december 2013 17:43


        Tänk att då man som mest behöver något så snubblar man över det, är det en slump eller sker det av en anledning?????   Johan hittade denna text idag ... Den träffade mig rakt in i hjärtat. Det gör fortfarande fruktansvärt ont ... d...

Av Camilla Anderholm - 12 november 2013 19:54

                        Det finns de som säger att .... Gud ger oss enbart så tunga bördor som vi orkar bära?????????????????   Till det har jag bara en fundering .... hur jäkla tunga axlar ska vi behöva gå runt med????  Vi ha...

Av Camilla Anderholm - 4 november 2013 14:15

Ni är många som på olika sätt har visat stöttning för Kliff nu då han har varit dålig. Några har varit insatta i allt elände, men det är många som funderat och undrat. Jag tänker inte gå in på några fördjupningar, här och nu, för det orkar jag inte. ...

Av Camilla Anderholm - 9 juni 2013 19:26

Ja, då bockar vi av ännu en vecka med lilltrollet, idag slog han matten med häpnad och sussade till klockan var 9 !!!!! .........vilket ställde allt på sin kant med den inplandrade sennenträffen. Innan vi hade varit ute och gjort morgontoalett, vil...

Presentation


Doremis Kliff Ford & Bernerdalens Lord Calvert.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Gästbok

RSS

Besöksstatistik

Betillys Charmiga Tuffa

                                               

Doremis Kliff Ford

                                                                         


Skapa flashcards