Tuffa

Alla inlägg den 23 september 2011

Av Camilla Anderholm - 23 september 2011 18:41

Egentligen hade jag tänkt skrota den här bloggen ... jag är ju så kass på att uppdatera och ska man ha blogg så bör det ju inte gå ett halvår mellan uppdateringarna ...nä, skämt och sido det gör det väl kanske inte riktigt ... men inte är det långt ifrån ... fast så kom jag och tänka på den lilla detaljen att man faktiskt lätt kan gå tillbaka om läsa något gammalt inlägg om man behöver friska upp minnet ... så jag fortsätter väl på den redan inslagna banan att uppdatera då det hänt något ... någon varje dags-bloggerska kommer jag då inte bli   .


Så nu måste jag ta och backa bandet och tänka efter vad som hänt sedan sist ...

Hm .. det har ju faktiskt varit en utställning i Gimo ...

AC hade ju fixat boende åt oss hos en gammal bernerägare i Gävle ... så vi kom ner redan på fredagen .... vilket innebar en nätt liten resa på lördagsmorgonen på ca 30 minuter ... hur kungligt som helst ... vi brukar ju kliva upp mitt i natta vi   då det är utställning på G ... och som om det inte vore nog med övernattning så bjöds det på värsta hotellfrullen .... Lyxigt värre !!!  har tyvärr lite svårt att äta i arla morgonstund men det var verkligen snällt.


Utställningen i sig är väl inget att orda om så här långt i efterhand ... förrutom att Kliff fick exellent och placerade sig som etta i unghundsklassen !!!

( inte så svårt då han var ensam unghund   )  och så har jag tappat bort min första kritiklapp ... normala fall håller man ju blåhårt om den lappen ... men denna är som uppslukad av världen faktiskt ... men han fick som sagt ett exellent och ungefärlig kritik som han brukar få .. (tror jag) ..


Kliff exellent iunghundsklassen i Gimo.

   

Dock var det oklart långt in i det sista om jag överhuvudtaget skulle kunna springa med honom själv .... för fy som satan ... på ren svenska vad jag har ont i ett ben !!!  eller höft eller fot eller hälsena ... helt ärligt så vet jag inte vart det onda kommer ifrån ... det är liksom ont över allt ...  och inte så lite heller kan jag  säga.

Var iväg till läkaren för några veckor sedan, och hon( läkaren alltså ) stod som en fågelholk och inte visste varken bu eller bä ... dock tappades jag på blod men de proverna har inte visat något ... som läget är nu så proppar jag i mig tabletter för att överhuvudtaget kunna gå framåt .... jag kunde dock springa själv i Gimo ... men eftersom AC filmade då jag var inne i ringen så är det väldigt uppenbart för mig som vet hur ont jag har hur jävligt det ser ut då jag springer ... inte bra alls ... och med  tanke på att vi har en tvådagars i antågande om några veckor !!! ... hur fasen ska jag kunna springa två dagar på raken ??? nja ... får kanske be om hjälp ... vi får väl se ... Det där ordspråket som lyder ... den friske har en miljon önskningar medans den sjuke bara har en ..... den stämmer så bra just nu känner jag ... jag vill INTE ha ont längre ... jag vill kunna röra mig som vanligt !!!!!   det börjar sätta sig på psyket snart känner jag ....


Nåja ... det går ju inte att hänga läpp hela tiden ... så då jag inte har hängt läpp och suttit på röven i soffan  för att jag knappt kunnat  gå så har vi ju börjat viltspåra här i våra regioner ... gud så roligt vi har ... och vad duktiga hundar vi har framför allt ... vi började lite smått på ganska enkla spår med kort ligg-tid och därefter har vi ökat på allt.

Så i tisdags var det då dags ... ANLAGSPROVET !!!!!!!!!   hujeda mej ... vilket läskigt ord !.

Först ut var Tutan som egenltigen är för liten ännu ... men hon klarade av att gå ett öppenspår hon ... så då hon har åldern inne så kommer hon fixa provet galant hon också ... ingen tvekan om saken.

Bernerdalens Irish Coffe.

Tutan & matte Ulrika.

  Efter Tutans tur var det Lukas och matte AC

¨Doremis Lucky Luke Kid


  Lukas han är som en liten maskin han ... trummar liksom på tills han kommer fram till slutet ... även om det innbär att han måste plöja genom det ena surdiket efter det andra ... har hört ryktas om att det finns dom som inte tycker att Viltspårs-championatet är något av värde att ha .. då några tycks tro att det "bara " är att gå ut i skogen och hämta ett !!!!!!   De kunde inte ha mer fel !!!!   vill jag då säga.... för som vi traskar över stock och sten .. genom surdiken och uppför sluttningar och nedför sluttningar ... i tid och otid !!!! nog krävs det en del innan man kan titulera sig viltspårs-champinjon vill jag å ... detta kan man inte "bara" gå ut i skogen för att hämta hem .... nä, det ligger en hel del arbete bakom detta ...

Efter Lukas var det då Kliff´s tur ... då vi satt i bilen på väg upp till Ramvik där provet skulle göras så erkände jag för AC att jag var lite rädd för att faktiskt förstöra Kliff´s chanser ... jag har en MYCKET dum liten egenhet att inte lita på min hund .... och jag lovar ... det finns ingen anledning till det.

Det var precis likadant med Fight då jag spårade med honom ...

Kliff är väldigt tydlig och vet vart han ska ... men så är jag där då i andra änden på linan och försöker få honom med mig åt dte håll jag tror vi ska åt .... Det kunde inte vara mer fel ... skämes på mig !!!!!!! Kliff har alltid haft rätt, och jag fel.

Detta var något som domaren nämde i sitt omdöme faktiskt.

Kommentaren var ... Mycket gott arbete... Matte bör lita mer på sin hund som är väldigt tydlig i sitt agerande.

Ja, jag har nu lovat Kliff att aldrig tvivla på honom mer.

Doremis Kliff Ford.

                  


Det hann bli riktigt mörkt innan vi blev klar jag och Kliff .. så då Bernerdalens E de Bruce skulle gå så var det för mörkt för att fota ... han knep ett till första pris ... och for runt som en gasell i snårskogen så vi asfaltsblommor hamnade på efterkälken.

Då vi var klara med spårandet så blev det genomgång med gott fika så klart hemma hos domaren , som för övrigt var en väldigt sympatisk farbror ... nu ska ett datum bestämmas för Tuffa´s del också ... jag hade tänkt gå med henne också så klart. Hon är ju totlat galen i detta ... hon har verkligen förstått vad som finns i slutet på spåret ... en mumsig klöv !!!!!!   jösses, hon blir helt galen.

Så jag har goda förhoppningar om att även hon ska klara detta. Tänkte försöka göra några spår i helgen för att friska upp minnet på båda två.

Denna vecka har Tuffa och Kliff även fått vara hos AC och compani då Johan och jag har jobbat lite för långa dagar ... för att jag ska vilja lämna dom hemma själv.

Det har tydligen gått riktigt bra ... jag måste ju säga att AC är en tapper kvinna som beger sig ut i värsta bostadsområdet med fyra hundar !!!!!!!!  det kan jag nog också tänka mig att göra men då helst i skogsterräng där man inte riskerar möta både det ena och det andra precis runt hörnet !!!  

Ett fyrspann berner sennen och en modig dagmatte med kamera i högsta hugg.

  

Ja, men det blev ju några rader iallafall ... håll nu tummarna för att mitt onda ben blir bra SNABBT !!!!   jag orkar inte med det någe mer nu ... osh så klart en tummer för Tuffa också då ni ändå igång.

Ha en trevlig helg !!!!!!!!!   

Presentation


Doremis Kliff Ford & Bernerdalens Lord Calvert.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Gästbok

RSS

Besöksstatistik

Betillys Charmiga Tuffa

                                               

Doremis Kliff Ford

                                                                         


Skapa flashcards