Tuffa

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

MH !!

Av Camilla Anderholm - 22 augusti 2011 18:36

En söndag kan spenderas på flera olika sätt !!!!   min och Kliff´s spenderades ute på Njurunda brukshundsklubb .... Lotta påThidas  hade anordnat ett MH för sina G-valpar som nu hade åldern inne ... tyvärr så började Thidas Greta Garbo att löpa dagarna innan ... riktigt surt för matte Bettan som gärna hade velat gå med Greta ... hon har haft otur med sin tös och hennes löp tidigare ... då inte Greta kunde gå så fick Kliff ta hennes plats.


Avläsning av chippet !!!

  

Det är samma sak varje gång .... det tar en EVIGHET att hitta Kliff´s chip ... samma sak var det vid röntgen, då höll vi väl på i en kvart nästan ... han har blivit kollad vid en utställning ... problem ... och så nu ... jag blir galen nästan .. hur mycket kan det röra på sig egentligen ?



Kliff hade inga problem med att hanteras eller ta kontakt.

(Mysigt)

 

Jösses vilken maraton- dag vi var med om !!!!!!!!!!!  allvarligt ... typ 11 timmar tog det .. 3 hanar och 4 tikar  ( det kan ha varit en hund till kommer baske mig inte ihåg   )

hajjar ni !!!!!!!!!   typ 7 eller 8 hundar och elva timmar !!!!  det är ju inte klokt. 45 min - 1 timme är det beräknat att det ska ta.

Mentalbeskrivaren var en mycket bestämd och nogrann kvinna ... det blev hela gruppen varse om då första hund skulle gå ... jösses så bestämda åsikter hon hade om allt, det skulle var si och så ... hon visade med tydlig min om hon ogillade något, till att börja med så tänkte vi nog alla att hur sjutton ska detta gå ... men allteftersom så mjuknade hon upp och tills slut kunde hon till och med skämta om sig själv.

Även om hon var lite trulig och knotig i början så var åtminstone nästa alla överrens om att hon gjorde rättvisa beskrivningar av hundarna.


Kontakt Samarbete.

  

    Det ser väl helt ok ut !!!!       haha ... låt er inte luras, för sekunden senare såg det ut så här.

  


Ja, nu är det ju som så att Kliff inte är specielt imponerad av att flänga fram och tillbaka för att få fatt i en kamptrasa ... Blev jag fövånad vid denna station ... nä, inte det minsta. Att han kan hälsa och hanteras utan problem det visste jag ju ... att han inte var intresserad den leken visste jag också. Vidare till nästa som var lilla bytet.

Lilla bytet.

 
Så här intresserad var han av lilla bytet.

  

Stå där du matte !!!! jag kan gå hit och nosa istället !!! .... Blev jag förvånad här ?? nä hörrni .... inte det minsta. Nu är väl inte bernern känd för att rusa efter lilla bytet heller ... men det var ett par stycken som drog iväg en bit faktiskt.

Aktivitet

( som jag för övrigt alltid kallat passivitet)

 

Världens längsta 3 minuter ... Kliff har inga som helst problem med att vara passiv ... men jag visste att hittar han en pinne så kommer han börja småtugga på den ... självklart så låg där en riktigt mumsig pinne som han la sig ner och började tugga på. 

Men han pep inte och han var stressad, han ställde sig inte och kissade på varenda buske ... (som jag hade tyckt varit väldigt pinsamt.) Han gjorde just ingenting förrutom att tugga på den pinnen .... och det må väl vara hänt   .

Förvånad här ?????  Nä, inte det minsta.

Avståndsleken.

  

Visst ser han väl intresserad ut !!! eller så inte .... Här sitter han till och med och tittar på publiken ... men tidigare hade han tittat på snubben därborta som hoppade och hade sig ... men fortsätt med det du .... sa Kliffen ... jag stannar här jag.

Överraskning/Dumpern.

    

Här har Kliff ettor hela vägen ned i protokollet ...

Ingen rädsla.. inge hot/agg... ingen nyfikenhet ... inge kvarstående rädsla ... inget kvarstende intresse ...  Förvånad här ???? 

Ja,  kanske lite ... jag trodde han skulle backa undan mer då overallen flög upp framför oss ... han flydde inte undan alls utan stannade bakom mig ... det förvånade mig lite kanske. Annars så blev jag inte så förvånad.

Ljudkänslighet/ skrammel.

    

 Här var han ju lite rolig iallafall Kliff ... bäst som vi gick där på stigen och då de drog i skramlet så stannade jag så klart på en gång .. jag får då instruktioner om att vända mig mot skramlet och där och då inser jag att jag inte har någon hund bakom mig ... haha ...

Mentalbesrkivaren säger att det såg ut som han fick upp ett spår efter figgarna som hade gått i förväg till spökena och han hade börjat spåra efter dom ....  hon hade inte alls uppfattat att han blev rädd och det var därför han drog iväg utan han hade helt sonika börjat spåra ... Nu är det ju sm så att Kliff är inlärd på att då vi busvisslar på honom så ska han komma ... så jag frågade om jag fick vissla på honom och det gick bra ... så jag drog iväg en signal och då kommer han lommandes så som han alltid gör ... goproppen !!!  han är så duktig på inkallning. Då han kom tillbaka, så var det inga problem, han gick fram och nosade utan problem.

Även här är det bara ettor i protokollet.

Inga rädslor .. inge hot/agg ... inge nyfikenhet ... inga kvarstående rädslor .. inget kvarstående intresse.

Blev jag förvånd här ... Nä ... faktiskt inte ... eller först så blev jag förvånad då jag insåg att han hade fortsatt utan mig framåt på stigen .. jag hörde ju att han inte hade dragit iväg i full kareta ... men man vet ju aldrig ... men då beskrivaren sa vad hon sett ... hur han hade börjat spåra ... så kan jag ärligt säga att jag inte blev förvånad ... Den här killen har en otrolig nos, det har han visat många gånger ... det ska bli riktigt roligt att testa spår med honom nu till helgen.

Nästa station skulle ju bli intressant ... det tror jag vi alla tycker då det kommer till spökena ... för hur det nu än är så händer ju detta aldrig i vanliga fall ... inte sjutton möter man på vitklädda spöken då man puttrar runt i skogen .. de andra sakerna är ju inte alls otänkbart att de kan hända . men just spökena är ju en ganska bissar situaton !!! ...

Spöken.


Blandad kompott var det här .. Kliff hade koll på spökena enligt beskrivaren, men gjorde inte så mycket väsen av sig förrän de var riktigt nära .. då klev han upp och började skälla ... här blev jag också lite förvånad ... jag hade trott han skulle börja skälla så fort han fick syn på dom ... han är inne i en spökålder tror jag ... ibland kan jag höra hur han ligger och mullrar lite tyst ute i hallen då han tror att han hör något ute på gatan .. eller jag kan nog likna det mer vid att han tror att han måste ta på sig poliskostymen   ... och hålla koll på allt och alla !!!!!!  tror kanske just det är lite åldersrelaterat ... för så har han inte gjort förrut.       

Här hälsar han lite smått på ena spöket iallfall.

Jaha .. då var det bara skotten kvar ...

Lek under skott.

  Passiv under skott.

  

Kliff fick en tvåa på skotten ... Helt ärligt så var just skotten en omdiskuterad sak ungefär hela dagen på detta MH ...  samtliga som deltog kände precis likadant .... jag har aldrig någonsin varit med om maken till skarpa skott ... vad menar du nu kanske ni undrar ?? klart skotten låter !!!!!!!!!!  men det var som om de stod precis bakom ryggen mig då det sköt, det riktigt dånade i mina öronen ... och det var väl inte det värsta kanske ... utan det som kanske var värre det var alla de hundar som satt och väntade i bilen eller redan hade gjort sitt MH de var också VÄLDIG nära där skotten var ... Nu har inte jag gått hundratals MH:n ... jag har nog inte ens tio för den delen, så jag är absolut ingen expert  .... men jag har aldrig varit med om liknande just vid skotten och alla var som sagt rörande överrens om att det kändes lite väl nära skytten för både den som testades men framför allt de som satt kvar i bilarna.

Summasummarum ....  Att jag har en väldigt mysig lugn och cool kille det vet jag ju om ... Kliff har sedan han kom till oss varit väldigt lugn och behaglig ... han hetsar inte upp sig i onödan .. han har alltid fungerat i alla miljöer och har aldrig ställt till med något faktiskt ... jag kan åtminstone inte komma att tänka på något just nu ... Nu kanske det finns någon där ute i stugorna som tycker han verkar väldans tråkig !!!!!!!!  det kunde inte vara med fel ... han är absolut inte en tråkig kille ... tro för allt i världen inte att han sitter som Ferdinand under någon krokek och luktar på blommorna !!!!!! .... Nä, nä ... så är det inte. Men han är helt enklet väldigt okomplicerad och väldigt lättsam att ha att göra med. Vilket är oerhört skönt.

Denna kille är inte bara snygg .... han har en otroligt fin insida också   .

 De övriga hundarna vill jag inte utala mig om ... då jag inte vet vad deras hussar och mattar tycker om att bli nämda i min blogg ... så jag nämner inget om de andra av den anledningen ... men så mycket kan jag säga att alla var duktiga och klarade sig bra.

Ett särskligt tack till Lotta på Thidas som lät mig få en plats.

 
 
anncatrin

anncatrin

22 augusti 2011 22:03

hallå!
ja inga överraskningar där inte!
Bästa Kliffen, ingen stressbulle för fem öre!
haha, det är väl typiskt berner när hon med rottisen bara följde med till avståndsleken och förvånat utbrast " är dom inte mer intresserad än så?" *asg*, det var när Gina gick.
ja, jag skulle gärna ha henne som domare, hon var bra och verkade noga och påläst, men som sagt, vilken hutlöst lång tid det tog ...... men figuranterna hade ju kunnat rappat på lite oxå, en poäng där till domaren !
vi höres, om du inte ska plugga hela dagen imorgon kan du väl slå en pling!
/ AC

http://anncatrin.bloggplatsen.se

 
anncatrin

anncatrin

22 augusti 2011 22:18

det var 4 hanar med Kliff, en äldre Thidashane som gick först, och sen var det 4 tikar, varav en schäfer ;o9

http://anncatrin.bloggplatsen.se

 
Emelie

Emelie

24 augusti 2011 13:37

Spännande och GRATTIS till de senaste veckornas bravader både i utställningsringen och på MH!! Så spännande det är med MH och det är med beskrivare som utställningsdomare att det är roligare när man är verens och tycker beskrivningen på hunden blir rättvis! Och MH är ju en beskrivning av insidan och utställning av utsidan. Och huvudsaken är ju att ens hund passar just för mig och mitt liv men nog fyller dessa officiella beskrivningar en viss funktion.
Men det lät ju inte så bra det där med skotten :-( Jag har aldrig beskrivit någon hund på Motala brukshundklubb där min G-kull ska beskrivas...men det där med skotten kan faktiskt vara ett problem....speciellt om man av någon anledning vill hoppa skottet för att ens hund kan ha blivit skrämd av skott. Och då sitta i ett evigt skjutande INNAN den ska beskrivas... Och hundar har så mycket känsligare hörsel än oss dessutom... Men än en gång GRATTIS till en snygg och stabil bernerhane...inte illa att ha officiella papper på det ;-) Kram

http://finarossinas.bloggplatsen.se

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

30 augusti 2011 17:34

Ja, verkligen en cool kille du har! :)
Ska bli spännande att göra MH framöver..var o kollade på en tidigare kull förra året o de brydde sig inte ens om spökena..hade verkligen nerver av stål! :)

http://www.troyatyra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Anderholm - 6 mars 2014 18:54

  Bernerdalens Lord Calvert Calle. HD A ED O Foto: AC Uppfeldt.    Calle ...våran fartkula - tryckkokare -goseknopp- killen som älskar livet !!!!  detta är bara en väldigt liten beskrivning av våra jättebaby, för det är precis vad han ...

Av Camilla Anderholm - 2 december 2013 17:43


        Tänk att då man som mest behöver något så snubblar man över det, är det en slump eller sker det av en anledning?????   Johan hittade denna text idag ... Den träffade mig rakt in i hjärtat. Det gör fortfarande fruktansvärt ont ... d...

Av Camilla Anderholm - 12 november 2013 19:54

                        Det finns de som säger att .... Gud ger oss enbart så tunga bördor som vi orkar bära?????????????????   Till det har jag bara en fundering .... hur jäkla tunga axlar ska vi behöva gå runt med????  Vi ha...

Av Camilla Anderholm - 4 november 2013 14:15

Ni är många som på olika sätt har visat stöttning för Kliff nu då han har varit dålig. Några har varit insatta i allt elände, men det är många som funderat och undrat. Jag tänker inte gå in på några fördjupningar, här och nu, för det orkar jag inte. ...

Av Camilla Anderholm - 9 juni 2013 19:26

Ja, då bockar vi av ännu en vecka med lilltrollet, idag slog han matten med häpnad och sussade till klockan var 9 !!!!! .........vilket ställde allt på sin kant med den inplandrade sennenträffen. Innan vi hade varit ute och gjort morgontoalett, vil...

Presentation


Doremis Kliff Ford & Bernerdalens Lord Calvert.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Gästbok

RSS

Besöksstatistik

Betillys Charmiga Tuffa

                                               

Doremis Kliff Ford

                                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards